הרכבת ראש מיועדת עבור ענפים צעירים או רכים בעובי של עד כ-3 ס”מ. שיטה זו מתאימה לענפים בקוטר דומה, ונעשית בדרך כלל כשהצמחים במצב של צמיחה פעילה.
כך מבצעים הרכבת ראש בכמה שלבים פשוטים:
- חיתוך הכנה (stock) – יש ליצור חיתוך בצורת V בחלק העליון של כנה העץ, בדומה לאוכף. לשם יצירת סדק מדויק בענף הכנה, מומלץ להשתמש באולר הרכבה מקצועי עם להב חד ומעוקל. הלהב המעוצב מאפשר חיתוך סדק מדויק בכנה בהתאמה מושלמת לרוכב, מה שהופך אותו לכלי אידיאלי להרכבת ראש (סדק) מדויקת, מהירה ונקייה.
2. עיצוב הרוכב (scion) – חותכים את בסיס הרוכב כך שיווצר קצה מחודד בצורת V שמתאים בדיוק לחריץ שיצרנו בכנה.
3. עיטוף הרוכב – עוטפים את ענף הרוכב לכל אורכו, פרט לנקודת ההרכבה, בסרט פאראפילם להרכבה. הסרט המיוחד שומר על הרוכב מפני התייבשות ומונע חדירת מזיקים ומחלות, תוך שהוא מאפשר לצמיחה החדשה לפרוץ מבעד לסרט הפאראפילם.
4. חיבור הרוכב והכנה – מכניסים את הרוכב לתוך החריץ בכנה כך שתיווצר חפיפה מלאה בין חתך הרוכב לזה של הכנה.
5. קיבוע ההרכבה – עוטפים את מקום החיבור בעזרת סרט הרכבה גמיש וחזק, כדי להצמיד את הרוכב לכנה בחוזקה. סרט ההרכבה מצמיד את הרוכב לעצה, מונע תזוזות לא רצויות ותורם להיקלטות מוצלחת של ההרכבה.
6. הגנה מהשמש – לסיום, יש לעטוף את ההרכבה בנייר כסף להגנה מפגיעת שמש.
הרכבת ראש
הרכבת ראש (Cleft Grafting) מתאימה להרכבת ענפים צעירים ורכים בעובי של עד כ־3 ס”מ, השיטה יעילה במיוחד כאשר קוטר הרוכב והכנה דומים, ומבוצעת כך:
בתור התחלה, מבצעים חיתוך הכנה בצורת V בראש הכנה, בעזרת אולר הרכבה מקצועי בעל להב חד ומעוקל המאפשר יצירת סדק מדויק. לאחר מכן מעצבים את בסיס הרוכב לצורת V שתתאים לחריץ בכנה – שלב המכונה עיצוב הרוכב. את הרוכב עוטפים לאורך כל ענפו (למעט נקודת החיבור) בעזרת סרט פאראפילם להרכבה, שמונע התייבשות וחדירת מזיקים, תוך שמירה על אפשרות לצמיחה חדשה. ממשיכים לחיבור הרוכב והכנה בהכנסתו לחריץ שיצרנו, כך שיתקבל מגע מלא בין העצים. לאחר מכן מקבעים בעזרת סרט הרכבה גמיש וחזק, שתפקידו להצמיד היטב את הרוכב לעצה ולמנוע תזוזות. לסיום, עוטפים את אזור ההרכבה בנייר כסף להגנה מהשמש.